آخرین اخبار روز ایران و جهان را در این سایت بخوانید.

اخبار روز ایران و جهان

رونمایی از شبکه سوشال (Socl) مایکروسافت

بازدید : 463 |
درباره : اجتماعی , عمومی , |
تاریخ : چهارشنبه 03 خرداد 1391 زمان : 15:56

درحالی که خبر عدم موفقیت فروش عمومی سهام فیس بوک و البته ازدواج زاکربرگ، مدیر فیس بوک در صدر خبرهای مربوط به شبکه های اجتماعی در چند روز اخیر بود، مایکروسافت به یکباره از شبکه اجتماعی خود رونمایی کرد....


این شبکه با نام مختصر Socl (سوشال – Social خوانده می شود) با نشانی www.so.cl از دیروز (2 خرداد) در دسترس همگان قرار گرفته است. گرچه نام شرکت مایکروسافت (رقیب گوگل و فیس بوک در فضای آی تی) بر سر این شبکه اجتماعی نوشته شده است ولی هیچ ارتباط محتوایی با شبکه های اجتماعی مشهوری مانند فیس بوک و گوگل پلاس ندارد و فقط شبکه اجتماعی جست و جوی باز به حساب می آید.

اگر بخواهیم به طور خلاصه شبکه اجتماعی سوشال را تعریف کنیم، این شبکه ترکیبی است جدید از قابلیت های موتورهای جست و جو و امکانات شبکه های اجتماعی، بدین ترتیب هر کاربر می تواند، نتایج جست و جوی خود را گزینش کند و آن را در اختیار حلقه دوستان خود قرار دهد؛ این همان مفهومی است که به جست و جوی باز (open search) مشهور شده است.
جست و جوی باز نه فقط باعث می شود که هر کاربری بسته های اطلاعاتی را از گزیده پایگاه ها یا تصاویر در دسترس خود قرار دهد، بلکه فعالیت او، خواسته یا ناخواسته به ارتقای خرد جمعی (یا اجتماعی) منجر خواهد شد.

تا به امروز گرچه پایگاه های بیشماری برای بهره گیری از شبکه اجتماعی برای عرضه متفاوت محتوا ایجاد شده ولی کمتر نمونه ای را می توان در جهان یافت که برای پاسخ های جست و جو، شبکه اجتماعی ساخته شده باشد. محتواهایی مانند ویدئو در یوتیوب، پچ پچ ها و غرولندها در توییتر، تصاویر و کوتاه نوشت ها در فیس بوک، خبرها در گودر (یا گوگل ریدر که از کار افتاده) و در نهایت مجموعه تصاویر در فلیکر، همگی بر بستری از شبکه اجتماعی سوارند. گرچه ایده اشتراک جست و جو در وهله نخست ممکن است ساده و کودکانه به نظر آید ولی محققان واحد فیوز (FUSE) مایکروسافت، چیزی را دیده اند که از چشم باقی پیشروان شبکه های اجتماعی و موتورهای جست و جو دورم انده است: همفکری! مطمئنا شما با حلقه دوستان تان، دست کم تا اندازه ای همفکرید، حال به عقیده این پژوهشگران، اگر شما چیزی را جست و جو می کنید (به ویژه اگر دانش آموز یا دانشجو باشید)، به اشتراک گذاشتن گزیده نتایج به دست آمده جست و جوی شما می تواند برای دوستان همفکر شما جذاب باشد.

به این ترتیب شما، همفکری خود را ناخواسته تبدیل به پلی کرده اید که از یکسو دانایی دوستانتان را ارتقا می دهد و از سوی دیگر به دیده و خوانده شدن محتوا روی شبکه اینترنت کمک می کند. حال چگونه سوشال به دانایی شخص شما کمک می کند؟ «از هر دست بدهی، از همان دست هم می گیری!»، اگر شما کاربری فعال برای اشتراک جست و جوهایتان باشید، حتما کاربران فعال دیگر را هم به حلقه دوستان خود جذب می کنید و بدین ترتیب شما در معرض استفاده از اطلاعاتی قرار می گیرد که دوستان تان یا همفکران تان در اختیار شما قرار می دهند؛ بدین ترتیب در عصر انفجار اطلاعات (Overload Information) سرانجام راهی برای گزینش و اشتراک دانسته های بشری پیدا شد.

این تازه اول کار است، در این شبکه اجتماعی شما می توانید روی جست و جویی که انجام داده اید، پیامتان را سوار کنید و منتظر پاسخ شنیدن و نظرات دوستانتان باشید. علاوه بر امکان بحث و نقد جست و جوها، معرفی پایگاه های برگزیده هر کاربر هم می تواند در دوره ای که تعداد پایگاه های اینترنتی و جمعیت انسان ها یکی می شود، بسیاری را از شر جست و جوهای طولانی برای یافت پایگاه اینترنتی موردنظر خود برهاند.
سوای تمام اینها، مایکروسافت در این شبکه آموزشی، گزینه جدیدی را به نام «جشن ویدئویی» درست کرده است که کاربران می توانند ویدئوهای موردنظر خود درباره موضوع مورد بحث را با هم به اشتراک بگذارند و همگی به تماشای آن بنشینند و در همان حال به صورت متنی با هم چت کنند.

بدین ترتیب اگر شما و دوستان تان بخواهید ویدئوی بررسی آخرین گوشی های عرضه شده در بازار یا ویدئوهای سفر به دل طبیعت را با هم به اشتراک بگذارید، همزمان که به تماشای آنها نشسته اید، می توانید روی تصاویر با هم بحث کنید؛ «جشن ویدئویی» یکی از معدود گزینه ها در این شبکه است که هیچ همتایی ندارد ولی در تولید محتوا بسیار کارساز خواهد بود.

برای عضویت در این پایگاه، کاربران می توانند با شناسه ویندوز لایو یا فیس بوک خود در این شبکه وارد شوند، گرچه برای واردکردن حلقه دوستان نیاز به ارسال دعوتنامه مجزاست. مایکروسافت در حالی از طرح شبکه ای اجتماعی با پرستیژ آموزشی رونمایی کرده است که این روزها اغلب شبکه های اجتماعی از محتواهای اصطلاحا زرد (غیرآگاهی بخش  و سرگرم کننده) پر شده اند.
در حالی که اکثر این شبکه های اجتماعی از دسترس کاربران ایرانی خارج اند، باید منتظر ماند و دید که آیا کاربران ایرانی فرصت می یابند از شبکه اجتماعی آموزشی سوشال استفاده کنند؟



برچسب ها : شبکه اجتماعی , مایکروسافت , کاربران , فیس بوک , سوشال ,
نویسنده : مدیر | نظرات (0)

اخبار مرتبط

آخرین خبرها

اسامی داوران هفته نخست لیگ برتر اعلام شد
حمله بی‌سابقه پروین به وزیر
طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی
حسین فریدون پنجم شهریور محاکمه می شود
هانیه توسلی هم در تلویزیون ممنوع شد
تلاش بغداد برای کاهش تنش تهران لندن
اتحادیه املاک کرج: خانه ارزان شد اما اجاره پایین نیامد
قلعه نویی: اگر فحاشی 100 هزار نفر خوب است آن را به حسن زاده تقدیم می کنم
دروازه بان برزیلی برای حضور در تیم گیتی پسند وارد ایران شد
دزدی هنگفت از جنیفرلوپز
احتمال صدور حکم سه سال حبس برای نجفی
بویینگ 80 فروند هواپیما به ایران می‌فروشد
دوقلوهای داعشی مادر خود را سر بریدند!
واکنش‌ ها به نتایج همه پرسی در انگلیس
رقم کمک هزینه مسکن نمایندگان مجلس
سود وام مسکن کاهش یافت
راز قتل بازیکن سایپا
شبکه "من و تو" جای سالار عقیلی نیست!
مذاکره هوایی ایران و آمریکا کلید خورد
قیمت روز خودروهای وارداتی در بازار+ جدول
کاهش 100 هزار تا 6 میلیونی قیمت خودرو
حضور ناو جنگی ائتلاف دریایی خلیج عدن در ۵ مایلی کشتی «ایران شاهد»
تولید یک هواپیمای جدید 70 نفره در ایران
قیمت دیپلم و لیسانس و دکترا در بازار آزاد!
شش دلیل برای خوردن شکلات تلخ
خواهرزاده فردین در سریال درحاشیه+ تصاویر
چهار باور غلط درباره دویدن
اوباما: ایران بایدبخشی‌از راه‌ حل‌ یمن باشد
ادامه روند کاهشی قیمت اوراق مسکن
ابوبکر البغدادی زخمی شده است؟

ارسال نظر برای این خبر


کد امنیتی رفرش