آخرین اخبار روز ایران و جهان را در این سایت بخوانید.

اخبار روز ایران و جهان

مقاله جنجالی استاد ایرانی درباره حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران

بازدید : 521 |
درباره : اجتماعی , سياسی , |
تاریخ : سه شنبه 29 فروردین 1391 زمان : 16:00

حمله به تاسیسات صلح امیز اتمی جنایت جنگی است ....

این مقاله در محافل حقوقی و رسانه‌ای انگلیسی جنجال زیادی به پا کرده است. چرا که تاکنون مسئله حمله به تاسیسات اتمی ایران تنها از منظر قوانین منشور سازمان ملل مورد بررسی و نقد قرار گرفته بود. این اولین بار است که این موضوع از زاویه قوانین جنگ و قوانین کیفری بین‌المللی نقد به چالش کشیده شده است که این امر به گفته دیوید بوسکو (نویسنده فارین پالیسی) دردسر فراوانی برای وکلای رژیم صهیونیستی خواهد بود.

در ادامه می‌توانید ترجمه کامل مقاله حقوقی دکتر نصری را که در سایت «دیپلماسی ایرانی» منتشر شده، بخوانید:

«بروس اکرمن استاد حقوق قانونی دانشگاه ییل آمریکا در نظریه‌ای قانونی و حقوقی که در روزنامه لس آنجلس تایمز منتشر شده، نشان می‌دهد که حمله پیش‌دستانه نظامی آمریکا به ایران و تاسسیسات هسته‌ای این کشور علاوه بر نقض منشور سازمان ملل متحد، نقض کلی حقوق بین‌المللی هم هست. او در این مقاله استدلال می‌کند که طرفین درگیر در یک جنگ باید طبق قوانین بین‌المللی بررسی شوند که در این مساله، نقض قانون اساسی ایالات متحده آمریکا هم به آن اضافه خواهد شد.

در واقع پروفسور آکرمن از دو چارچوب حقوقی به این مساله می‌پردازد: یکی از منظر وجوب قانونی حیطه فعالیت که جزوی از قوانین بین‌المللی است و اجازه تهاجم غیرقانونی به کشور دیگری را نمی‌دهد. از طرفی، در منظر دوم از دیدگاه قوانین داخلی هر کشور که محدودیت ویژه‌ای را در استفاده نهادهای دولتی از حمله نظامی قرار داده و تعیین کرده است.

با این حال، هنگامی که مساله‌ای مثل حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران پیش می‌آید، چالش‌های قانونی را نباید به همین چند مورد پایان یافته و محدود دانست. از آنجا که اسرائیل و متحدان غربی آن از قبل می‌دانند به چه هدفی می‌خواهند جنگ را شروع کنند، اینجا قانون سومی پیش می‌آید که آن را قانون Bello می‌نامند. این قانون به منزله تعیین یک هدف مشروع در صورت آغاز یک جنگ قانونی است.

Bello اصطلاحا «قانون در داخل جنگ» است که آن را نیز به طور معمول به عنوان قوانین بین‌المللی بشردوستانه می‌شناسند و معرفی می‌کنند. بدیهی است اصلی‌ترین معاهده حقوقی که بر این اساس تنظیم شده، کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو و دو پروتکل اضافی است که نقض آنان به طور بالقوه به منزله جنایت جنگی است و کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا و اسرائیل خود را ملزم به رعایت آن می‌دانند؛ رویکردی که تبدیل به یک عرف دیپلماتیک بین‌المللی شده است.

بر همین اساس و بر طبق این قوانین، پروفسور آکرمن چنین استدلال کرده است:

1- تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه، تاسیسات هسته‌ای ایران به عنوان اشیاء مدنی در نظر گرفته شده و حمله و اقدام تلافی‌جویانه محسوب می‌شود. صراحت ماده 52 از پروتکل الحاقی کنوانسیون‌های ژنو در این زمینه نیازی به توضیح ندارد. البته برخی تفسیر می‌کنند که برای حفاظت از اشیاء مدنی می‌توان از آنان در یک عملیات نظامی استفاده کرد اما واقعیت این است که عملیات شناسایی در زمینه تاسیسات هسته‌ای ایران بدون درگیری مسلحانه که به آن‌ها آسیبی نرسد، غیرممکن است. در بهترین حالت ممکن، می‌توان گفت که ادعا شده تاسیسات هسته‌ای ایران ممکن است به طور بالقوه در اختیار جاه‌طلبی‌های ایران باشد اما کنوانسیون ژنو این اجازه را به ما نمی‌دهد که بر اساس یک"فرض"، یک شی مدنی را نابود کنیم.

2- علاوه بر این، حتی با این فرض که ایران به دنبال گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود به سمت نظامی برای حمله به اسرائیل است، باید ذکر شود که خطر تبدیل شدن تاسیسات نظامی اسرائیل به یک جنگ هسته‌ای بسیار بیشتر از خطر تبدیل اشیاء مدنی ایران به تسلیحات نظامی است.

بر اساس قانون بین‌المللی حقوق کنوانسیون ژنو، اشیاء مدنی نه تنها نباید مورد هدف قرار بگیرند، بلکه حتی گروهی نیز باید در دوران جنگ به‌طور ویژه به حفاظت از آنان بپردازند. این مساله به طور صریح در ماده 56 آمده است: «آثار و تاسیسات خطرآفرین مانند سد‌ها، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها به هیچ عنوان نباید مورد هدف حمله نظامی قرار بگیرند؛ چرا که موجب آزاد شدن نیروهای خطرناک و در نتیجه زیان شدید به مردم عادی و غیرنظامی خواهد شد.»

این یعنی تحت قوانین جنگ، هزینه‌های انسانی حمله به تاسیسات هسته‌ای بسیار بالا و خطرناک است و به هیچ عنوان نباید هدف حمله نظامی قرار بگیرند.

3- از آن‌جایی که تاسیسات هسته‌ای ایران در اعماق زمین ساخته شده، با سلاح‌های متعارف نمی‌توان آن را نابود کرد و برای این مساله نیاز به استفاده از سلاح‌های سخت هست که نافذ در پناهگاه‌های هسته‌ای باشند. پرتوهای ناشی از استفاده از چنین سلاح‌هایی، اثرات فاجعه‌بار انسانی و زیست محیطی بر روی تمام منطقه دارد که نقض جدی کنوانسیون ژنو است.

با توجه به ماده 51 این قانون، جمعیت غیرنظامی ساکن در منطقه باید به‌طور کامل در برابر خطرات ناشی از عملیات نظامی محافظت شوند. از این رو حمله بی‌رویه به تاسیسات هسته‌ای به صراحت ممنوع است. همچنین بر طبق بند3 مقاله 35 این قانون، نهادهای حقوقی جهان استفاده از سلاح‌ها و حملاتی را که موجب خسارت گسترده، دراز مدت و شدید طبیعی به منطقه و محیط زیست شوند، ممنوع کرده است.»




برچسب ها : مقاله , هسته ای , قانون , سلاح , نظامی , دانشگاه , قوانین جنگ ,
نویسنده : مدیر | نظرات (0)

اخبار مرتبط

آخرین خبرها

اسامی داوران هفته نخست لیگ برتر اعلام شد
حمله بی‌سابقه پروین به وزیر
طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی
حسین فریدون پنجم شهریور محاکمه می شود
هانیه توسلی هم در تلویزیون ممنوع شد
تلاش بغداد برای کاهش تنش تهران لندن
اتحادیه املاک کرج: خانه ارزان شد اما اجاره پایین نیامد
قلعه نویی: اگر فحاشی 100 هزار نفر خوب است آن را به حسن زاده تقدیم می کنم
دروازه بان برزیلی برای حضور در تیم گیتی پسند وارد ایران شد
دزدی هنگفت از جنیفرلوپز
احتمال صدور حکم سه سال حبس برای نجفی
بویینگ 80 فروند هواپیما به ایران می‌فروشد
دوقلوهای داعشی مادر خود را سر بریدند!
واکنش‌ ها به نتایج همه پرسی در انگلیس
رقم کمک هزینه مسکن نمایندگان مجلس
سود وام مسکن کاهش یافت
راز قتل بازیکن سایپا
شبکه "من و تو" جای سالار عقیلی نیست!
مذاکره هوایی ایران و آمریکا کلید خورد
قیمت روز خودروهای وارداتی در بازار+ جدول
کاهش 100 هزار تا 6 میلیونی قیمت خودرو
حضور ناو جنگی ائتلاف دریایی خلیج عدن در ۵ مایلی کشتی «ایران شاهد»
تولید یک هواپیمای جدید 70 نفره در ایران
قیمت دیپلم و لیسانس و دکترا در بازار آزاد!
شش دلیل برای خوردن شکلات تلخ
خواهرزاده فردین در سریال درحاشیه+ تصاویر
چهار باور غلط درباره دویدن
اوباما: ایران بایدبخشی‌از راه‌ حل‌ یمن باشد
ادامه روند کاهشی قیمت اوراق مسکن
ابوبکر البغدادی زخمی شده است؟

ارسال نظر برای این خبر


کد امنیتی رفرش