آخرین اخبار روز ایران و جهان را در این سایت بخوانید.

اخبار روز ایران و جهان

شاه و ولیعهد جدید عربستان کیستند؟

بازدید : 518 |
درباره : سياسی , |
تاریخ : شنبه 04 بهمن 1393 زمان : 9:47

وی متولد 1935 و برادر ناتنی ملک عبدالله پادشاه متوفی عربستان و برادر تنی ملک فهد، پادشاه اسبق عربستان و «نایف بن عبدالعزیز» ولیعهد سابق ملک عبدالله است...


سلمان یکی از هفت برادران معروف به السدیری (نام خانوادگی مادرشان) است.ملک سلمان در طول زندگی سیاسی خود مشاور مخصوص پادشاهان عربستان بود و نقش ویژه ای در اداره امور داخلی این کشور داشت و پس از ملک عبدالله و نایف، فرد شماره سه خاندان آل سعود محسوب می شد .


وی فعالیت سیاسی خود را در سال 1954 با جانشینی امیر منطقه ریاض به نیابت از برادرش نایف آغاز کرد و در 1955 به عنوان امیر منطقه ریاض انتخاب شد. یک سال پس از استعفا از این سمت، در سال 1963 بار دیگر از سوی ملک عبدالله به عنوان امیر منطقه ریاض انتخاب شد. بعد از مرگ شاهزاده «سلطان بن عبدالعزیز» ولیعهد سابق در نوامبر 2011، پادشاه سابق عربستان سلمان را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد و پس از درگذشت نایف سمت های ولیعهدی و معاون نخست وزیری نیز به وی واگذار شد. ملک سلمان اولین ولیعهد عربستان است که قبل از رسیدن به پادشاهی برای وی جانشین تعیین شد. در اواخر مارس 2014 ملک عبدالله در حکمی، شاهزاده «مقرن بن عبدالعزیز» را به عنوان جانشین ولیعهد انتخاب کرد و براساس این حکم، حالا مقرن به عنوان ولیعهد و جانشین ملک سلمان شناخته می شود.

سلمان، مالک 10 درصد سهام مجموعه سعودی بازاریابی و تحقیقات است که روزنامه «الشرق الاوسط» جزو تملک این مجموعه به شمار می رود. وی با اینکه سهام اندکی از این روزنامه را در اختیار دارد، اما از طریق پسرش «فیصل»، بر گرایش های فکری و سیاسی این روزنامه حاکم است. سلمان تاکنون سه بار ازدواج کرده است. نخستین همسر وی «سلطانه بنت ترکی بن أحمد السدیری» بود که فوت کرد و ملک سلمان از او دارای شش فرزند به نام های فهد، سلطان، احمد، عبدالعزیز، فیصل و حصه است. همسر دوم سلمان «فهده بنت فلاح بن سلطان» از خاندان «آل حثلین» است که از او نیز دارای شش فرزند به نام های محمد، ترکی، خالد، نایف، بندر و راکان است. همسر سوم شاه جدید عربستان «ساره بنت فیصل بن ضیدان أبو اثنین السبیعی» بود که وی را طلاق داد و سعود، تنها فرزند وی از این ازدواج است. مشکلات جسمانی ملک سلمان در سن 79 سالگی بروز کرد، به طوری که گفته می شود وی به دلیل بیماری «آلزایمر» قادر به اداره حکومت نیست.

* «مقرن» ولیعهد جدید عربستان کیست؟

شاهزاده مقرن بن عبد العزیز آل سعود، سی و پنجمین پسر ملک عبدالعزیز و کوچک ترین آنهاست. وی در سال 1945 متولد شد و تحصیلات اولیه خود را در مرکز نمونه پایتخت عربستان آغاز کرد. مقرن پس از آن زندگی حرفه ای خود را با درجه افسری در نیروی هوایی عربستان شروع کرد تا اینکه در سال 1980 بازنشسته شد. وی بیشتر عمر خود را صرف کسب تخصص در زمینه پروازهای نظامی کرد و در همین راستا به نیروی هوایی عربستان پیوست و در سال 1968 با درجه کمک خلبانی در انگلیس فارغ التحصیل شد. در سال 1974 تحصیلات خود را در دوره ستاد و فرماندهی آمریکا ادامه داد و بعد از آن به عنوان معاون مدیر عملیات هوایی و رئیس بخش برنامه ریزی و عملیات نیروی هوایی عربستان تعیین شد.

مقرن پس از بازنشستگی در سال 1980 به عنوان امیر منطقه حائل برگزیده شد و تا سال 2000 در این منصب بود. سپس به عنوان امیر منطقه مدینه منوره تعیین و تا سال 2005 عهده دار این منصب بود. با به قدرت رسیدن رسمی ملک عبدالله در سال 2005 روند صعودی نفوذ وی در خاندان سلطنتی شدت گرفت و وی به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان و جانشین شاهزاده «نواف» تعیین شد. مقرن در سال 2012 نیز به عنوان مشاور ملک عبد الله و نماینده ویژه وی و در سال 2013 نیز به عنوان معاون نخست وزیر منصوب شد.



برچسب ها : شاه جدید , شاه عربستان , سلمان بن عبدالعزیز , جانشین ولیعهد ,
نویسنده : مدیر | نظرات (0)

اخبار مرتبط

آخرین خبرها

اسامی داوران هفته نخست لیگ برتر اعلام شد
حمله بی‌سابقه پروین به وزیر
طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی
حسین فریدون پنجم شهریور محاکمه می شود
هانیه توسلی هم در تلویزیون ممنوع شد
تلاش بغداد برای کاهش تنش تهران لندن
اتحادیه املاک کرج: خانه ارزان شد اما اجاره پایین نیامد
قلعه نویی: اگر فحاشی 100 هزار نفر خوب است آن را به حسن زاده تقدیم می کنم
دروازه بان برزیلی برای حضور در تیم گیتی پسند وارد ایران شد
دزدی هنگفت از جنیفرلوپز
احتمال صدور حکم سه سال حبس برای نجفی
بویینگ 80 فروند هواپیما به ایران می‌فروشد
دوقلوهای داعشی مادر خود را سر بریدند!
واکنش‌ ها به نتایج همه پرسی در انگلیس
رقم کمک هزینه مسکن نمایندگان مجلس
سود وام مسکن کاهش یافت
راز قتل بازیکن سایپا
شبکه "من و تو" جای سالار عقیلی نیست!
مذاکره هوایی ایران و آمریکا کلید خورد
قیمت روز خودروهای وارداتی در بازار+ جدول
کاهش 100 هزار تا 6 میلیونی قیمت خودرو
حضور ناو جنگی ائتلاف دریایی خلیج عدن در ۵ مایلی کشتی «ایران شاهد»
تولید یک هواپیمای جدید 70 نفره در ایران
قیمت دیپلم و لیسانس و دکترا در بازار آزاد!
شش دلیل برای خوردن شکلات تلخ
خواهرزاده فردین در سریال درحاشیه+ تصاویر
چهار باور غلط درباره دویدن
اوباما: ایران بایدبخشی‌از راه‌ حل‌ یمن باشد
ادامه روند کاهشی قیمت اوراق مسکن
ابوبکر البغدادی زخمی شده است؟

ارسال نظر برای این خبر


کد امنیتی رفرش