آخرین اخبار روز ایران و جهان را در این سایت بخوانید.

اخبار روز ایران و جهان

عصبانیت نتانیاهو از اقدام فیزیکدان مشهور استيون هاوکينگ

بازدید : 479 |
درباره : سياسی , علمی , |
تاریخ : سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 زمان : 11:07

رسانه های بريتانيايی گزارش دادند که استیون هاوکينگ با رد دعوت رئيس رژیم صهیونیستی او نيز به تحريم آکادمی اسرائيل که از سوی بسياری از مراکز علمی بريتانيا صورت می گيرد، می‌پيوندند....


اين سخنان نخست وزير اسرائيل واکنش به تصميمی است که اين دانشمند پرآوازه جهانی در تحريم يک کنفرانس اسرائيلی اتخاذ کرده است. شيمون پرز، رئيس جمهوری اسرائيل، از استيون هاوکينگ برای حضور در يک همايش بين‌المللی علمی دعوت کرده بود. پرز دوستی نزديکی با هاوکينگ داشته و اين دانشمند در گذشته چهار بار در سفرهای مهم علمی به اسرائيل، از سوی مقامات و از جمله پرز مورد استقبال قرار گرفته بود.»

بنابر این گزاش، هفته گذشته رسانه های بريتانيايی گزارش دادند که هاوکينگ با رد دعوت رئيس رژیم صهیونیستی خبر داده است که او نيز به تحريم آکادمی اسرائيل که از سوی بسياری از مراکز علمی بريتانيا صورت می گيرد، می‌پيوندند. بنياد شيمون پرز بدون توضيحی در روزهای گذشته نام استيون هاوکينگ را از فهرست سخنرانان حذف کرد اما بعداً معلوم شد که دليل اين کار، پاسخ رد اين دانشمند بوده است.

استيون هاوکينگ در ژانويه سال ۲۰۰۹ در زمان عمليات نظامی ۲۲ روزه ارتش اسرائيل در غزه که در دوره نخست وزيری ایهود اولمرت انجام شد و منجر به کشته شدن بيش از ۱۱۰ فلسطينی شد، اسرائيل را محکوم کرد.

به نوشته روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، نخست وزير اسرائیل در واکنش به تصميم اين دانشمند گفته است: «آقای هاوکينگ اگر واقعيات را تحقيق کند، تاييد خواهد کرد که اسرائيل جزيره خرد، اعتدال و اشتياق برای صلح است.»

اما جروزالم پست روز دوشنبه، ۲۲ ارديبهشت، نوشت: «يکی از دستياران نخست وزير اسرائيل در گفت و گو با اين روزنامه گفته است که استيون هاوکينگ نيز در ضد يهودی بودن دست کمی از ويليام شکسپير و ولتر، نويسندگان مشهور انگليسی و فرانسوی، ندارد.»

اين مقام ارشد دفتر نخست وزيری اسرائيل به جروزالم پست گفته است: «چگونه می توان باور کرد که شخصيتی مانند ولتر با آن علم و دانش ضد يهودی بوده است؛ اين ستيز ولتر و ديگرانی مانند او عليه يهوديت قابل قبول نيست و نشان می دهد که دانش و هوش و دستاوردها تضمين کننده اين نيست که افراد حقيقت درباره يهوديان يا اسرائيل را قبول کنند.»

روزنامه گاردين در روزهای گذشته نوشت که پروفسور نوام چامسکی، روشنفکر يهودی آمريکايی در متقاعد کردن استيون هاوکينگ به خودداری از سفر به اسرائيل، بيشترين نقش را داشته است. به نوشته گاردين، آقای چامسکی يکی از بيست استاد سرشناس جهانی بود که در نامه به هاوکينگ نوشته بود، همان‌گونه که خريد محصولات و کالاهای ساخت اسرائيل تحريم می‌شود، تحريم آکادمی اسرائيل در جهان نيز بايد تقويت شود. چامسکی که نوشته‌ ها و گفتارهای فراوانی عليه اسرائيل دارد، در صدر فعالان کارزار تحريم اسرائيل و مبارزه با سرمايه گذاران جهانی در اين کشور است.

تشکلی با نام بی.دی.اس که توسط فلسطينی‌ها و حاميان آنها در بريتانيا بر پا شده است، در سال‌های اخير برای تحريم اسرائيل در جهان تلاش می‌کند و با برنامه ريزی‌هايی مانند اعزام گروه‌ها و کاروان‌ها به سرزمین های اشغالی، موجب جلب توجه جهانی شده است. تشکل بی.دی.اس به تازگی توانسته است که نهادهای آکادميک زيادی را در بريتانيا به تحريم علمی اسرائيل متقاعد کند. بی.دی.اس بويژه برای تحريم مراکز علمی، هنری و فرهنگی اسرائيلی که در شهرک های يهودی نشين فعاليت می‌کنند يا محصولاتی که در اين شهرک‌ها توليد می‌شوند، فعاليت موفقيت آميزی داشته است.



برچسب ها : استيون هاوکينگ , رد دعوت رئيس رژیم صهیونیستی , دانشمند پرآوازه جهانی , تحريم آکادمی اسرائيل , مراکز علمی بريتانيا ,
نویسنده : مدیر | نظرات (0)

اخبار مرتبط

آخرین خبرها

اسامی داوران هفته نخست لیگ برتر اعلام شد
حمله بی‌سابقه پروین به وزیر
طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی
حسین فریدون پنجم شهریور محاکمه می شود
هانیه توسلی هم در تلویزیون ممنوع شد
تلاش بغداد برای کاهش تنش تهران لندن
اتحادیه املاک کرج: خانه ارزان شد اما اجاره پایین نیامد
قلعه نویی: اگر فحاشی 100 هزار نفر خوب است آن را به حسن زاده تقدیم می کنم
دروازه بان برزیلی برای حضور در تیم گیتی پسند وارد ایران شد
دزدی هنگفت از جنیفرلوپز
احتمال صدور حکم سه سال حبس برای نجفی
بویینگ 80 فروند هواپیما به ایران می‌فروشد
دوقلوهای داعشی مادر خود را سر بریدند!
واکنش‌ ها به نتایج همه پرسی در انگلیس
رقم کمک هزینه مسکن نمایندگان مجلس
سود وام مسکن کاهش یافت
راز قتل بازیکن سایپا
شبکه "من و تو" جای سالار عقیلی نیست!
مذاکره هوایی ایران و آمریکا کلید خورد
قیمت روز خودروهای وارداتی در بازار+ جدول
کاهش 100 هزار تا 6 میلیونی قیمت خودرو
حضور ناو جنگی ائتلاف دریایی خلیج عدن در ۵ مایلی کشتی «ایران شاهد»
تولید یک هواپیمای جدید 70 نفره در ایران
قیمت دیپلم و لیسانس و دکترا در بازار آزاد!
شش دلیل برای خوردن شکلات تلخ
خواهرزاده فردین در سریال درحاشیه+ تصاویر
چهار باور غلط درباره دویدن
اوباما: ایران بایدبخشی‌از راه‌ حل‌ یمن باشد
ادامه روند کاهشی قیمت اوراق مسکن
ابوبکر البغدادی زخمی شده است؟

ارسال نظر برای این خبر


کد امنیتی رفرش