براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، در یکی از جلسات اخیر شورای سیاستگذاری خودرو پیشنهادی مبنی بر تعرفه پلکانی واردات خودرو براساس حجم موتور از 1000 سی سی تا 3000 سی سی به بالا ارائه شده است...
براساس طرح کارگروه بررسی تعرفه واردات خودرو، تعرفه واردات برای خودروهای با حجم موتور هزار سیسی 40 درصد تعیین شده و به ازای هر 500 سیسی افزایش حجم موتور خودرو، تعرفه واردات 10 درصد افزایش مییابد. بنابراین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور هزار سیسی 40 درصد، 1000 تا 1500 سیسی 50 درصد، 1500 تا 2000 سیسی 60 درصد، 2000 تا 2500 سیسی 70 درصد، 2500 تا 3000 سیسی 80 درصد و 3000 سیسی به بالا 90 درصد خواهد بود.
در صورت تایید کمیسیون ماده یک این تعرفهها از ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه افزایش تعرفه واردات در
سال 93 برای هیچ کالایی دنبال نخواهد شد، گفت: تعرفه واردات خودرو در سال
آینده کاهشی خواهد بود.
ولی الله افخمی راد در خصوص
آخرین وضعیت تعرفه واردات خودرو در سال 93 گفت: اعتقاد وزارت صنعت، معدن و
تجارت در مورد تمام کالاها از جمله خودرو این است که باید از صنایع نوپا
حمایت شود تا تدریجا بتواند دوام پیدا کند و قابلیت رقابت با مشابه خارجی
خود را به دست آورد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: دیدگاه
سازمان توسعه تجارت این است که روند تعرفه ها باید روند کاهشی باشد؛ چراکه
تعرفه برای یک کالایی که امسال A است؛ نمی تواند در سال بعد به A + B تبدیل
شود. این در خط و مشی سازمان توسعه تجارت ایران است.
وی تاکید کرد: تعرفه واردات خودرو در سال آینده افزایشی نخواهد بود و روند کاهشی خواهد داشت.
به
گفته افخمی راد، تعرفه واردات خودرو اگر کاهشی نباشد، حداقل این است که
افزایش نباید پیدا کند. این سیاست کلی است. بر همین اساس، نه تنها در مورد
هیچ کالایی افزایش تعرفه نخواهیم داشت و نباید داشته باشیم، بلکه روند
کاهشی در مورد تعرفه واردات در سال 93 پیگیری خواهد شد.
جزئیاتی از سناریوهای کاهش تعرفه واردات خودرو
هماکنون تعرفه واردات خودرو با حجم موتور
کمتر از ۲۵۰۰ سیسی معادل ۴۵ درصد و تعرفه واردات خودرو با حجم موتور بیشتر
از ۲۵۰۰ سیسی معادل ۹۰ درصد است.
براساس جدیدترین اخبار به دست
آمده، در یکی از جلسات اخیر شورای سیاستگذاری خودرو پیشنهادی مبنی بر
افزایش پلکانی تعرفه واردات خودرو براساس حجم موتور ارائه شده است.
در
این جلسه پیشنهاد شده که خودروهای وارداتی با حجم موتور بیشتر تعرفه
بالاتری نیز بپردازند بهگونهای که به عنوان مثال، تعرفه واردات برای
خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۲۰۰۰ سیسی بیشتر از خودروهای با حجم
موتور کمتر از ۲۰۰۰ سیسی باشد.
علاوه بر آن، در این جلسه عنوان شده
که هماکنون تناسبی بین تعرفه واردات خودرو به صورت CBU و همچنین تعرفه
واردات قطعات خودرو به صورت CKD وجود ندارد بهگونهای که تعرفه واردات
خودروی آماده در حد کمی بیشتر از تعرفه واردات قطعات بوده و این موضوع
توجیه داخلیسازی خودروها را کمتر میکند.
برهمین اساس، کارگروه
بررسی تعرفه واردات خودرو پیشنهاد خود در زمینه تعرفه واردات خودرو برای
سال آینده را به شورای سیاستگذاری خودرو ارائه کرده است.
این
کارگروه زیرمجموعه شورای سیاستگذاری خودرو بوده و در صورت تصویب پیشنهاد
ارائه شده در این شورا، از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون ماده
یک ارائه خواهد شد.
برچسب ها : تعرفه خودرو , کاهش تعرفه خودرو , تعرفه واردات خودرو , تعرفه بر اساس حجم موتورخودرو , تعرفه پلکانی واردات خودرو ,
نویسنده : مدیر | نظرات (0)