آخرین اخبار روز ایران و جهان را در این سایت بخوانید.

اخبار روز ایران و جهان

شگفتی محافل جهانی از دست بالای ایران در بازار جهانی نفت

بازدید : 562 |
درباره : اقتصادی , سياسی , |
تاریخ : دوشنبه 01 اسفند 1390 زمان : 21:57

اعلام مشروط شدن فروش نفت ایران به اروپا به انعقاد قراردادهای بلندمدت، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت و باعث شگفتی محافل بین المللی از دست بالای ایران در بازار جهانی نفت شد...

ایرنا:هفته گذشته برخی رسانه ها اعلام كردند كه ایران از اواخر بهمن ماه، صادرات نفت به كشورهای هلند و فرانسه را قطع كرد و به چهار كشور اسپانیا، ایتالیا، یونان و پرتغال نیز هشدار داد كه یا در مورد خرید نفت قرارداد بلندمدت ببندند و یا اینكه فروش نفت به آنها قطع می شود. این تصمیم ایران در جریان احضار روز چهارشنبه هفته گذشته سفرای این شش كشور اروپایی به وزارت امور خارجه به آنها ابلاغ شد.

رستم قاسمی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز روز 15 بهمن ماه از قطع صادرات نفت به كشورهایی خبر داد كه اعلام كرده اند واردات نفت از ایران را تا شش ماه آینده قطع خواهند كرد.

**بحران انرژی در اروپا

------------------------

وبسایت 'eurasiareview' در این زمینه نوشت كه با توقف صادرات نفت ایران به اروپا بحران انرژی افزایش می یابد.

مقاله این مجله با اشاره به تهدید وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در مورد احتمال توقف فروش نفت به كشورهای اروپایی افزود: وزیر نفت ایران اعلام كرد كه تحریم خرید نفت از ایران هزینه های سنگینی را بر كشورهای اروپایی تحمیل می كند، زیرا ایران می تواند برای نفت خود خریدار پیدا كند.

این مقاله می نویسد: ایران به دلایل بشر دوستانه در زمستان فروش نفت به اروپا را متوقف نمی كند.

این روزنامه با بیان سخنان وزیر نفت نوشت: قاسمی تاكید كرد كشورهایی كه رویه خصمانه ای علیه ایران اتخاذ می كنند در لیست سیاه صنعت نفت ایران جای خواهند گرفت.

**تهدید ایران قیمت نفت را افزایش داد

-------------------------------------------

روزنامه ایندیا تودی در این باره نوشت: بعد از تهدید ایران مبنی بر توقف فروش نفت به برخی كشورهای اروپایی قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت و به بیشترین حد خود در 5 هفته گذشته رسید. نفت پایه آمریكا بیش از 1 دلار و نفت خام برنت 1.58 دلار افزایش قیمت را تجربه كرد.

این روزنامه می نویسد: توقف انتقال نفت ایران به اروپا به معنی این است كه پالایشگاه های اروپا باید منابع جدید عرضه نفت خام را پیدا كنند. این تصمیم پس از آن گرفته شد كه اتحادیه اروپا خرید نفت از ایران را از 6 ماه بعد ممنوع ساخت.

اتحادیه اروپا تصمیم داشت این تحریم ها را از ماه جولای آغاز كند تا در این فرصت زمان كافی برای انجام تغییرات در پالایشگاه ها و آماده سازی منابع تامین نفت خود داشته باشند.

به نظر این روزنامه هندی، این اقدام ایران در تهدید اروپا، این كشورها را مجبور می سازد كه سریعتر عمل كنند ضمن اینكه اینكار تقاضا را افزایش می دهد.

براساس این گزارش، رسانه های ایران اعلام كردند كه ایران صادرات نفت به فرانسه و هلند را قطع كرده است و به كشورهای ایتالیا، اسپانیا، یونان و پرتغال اولتیماتوم داده است كه باید قرارداد بلندمدت خرید نفت از ایران را امضا كنند. در غیر اینصورت فروش به آنها متوقف می شود.

ژان مك گیلان تحلیلگر حوزه انرژی اعتقاد دارد كه اگر نفت ایران برای اروپا قطع شود این كشورها به سوی عربستان و لیبی متمایل خواهند شد و اگر آنها نتوانند نیاز اروپا را تامین كنند قیمت نفت در ماه های آینده افزایش شدیدی خواهد داشت. این درحالی است كه در هفته گذشته میزان عرضه در آمریكا كاهش ناگهانی داشت و میزان تقاضا نیز تاحدودی كم شد، اما با این حال قیمت خرده فروشی بنزین و گازوئیل افزایش داشته است.

واشنگتن پست نوشت: ایران تهدید كرد كه فروش نفت به اروپا را قطع می كند.

این روزنامه نوشت كه ایران در برابر تحریم های غرب موضع گرفت و اعلام كرد كه در آینده، صادرات نفت به برخی كشور اروپایی را قطع خواهد كرد.

این روزنامه سپس با بیان برخی فعالیت های هسته ای ایران به ویژه دستاوردهای اخیر اعتقاد دارد كه اعلام این موضوع با اعلام دستاوردهای جدید هسته ای در ایران و موضوع مذاكرات ایران و غرب ارتباط دارد.

**درآمد نفتی ایران كاهش نمی یابد

----------------------------------------

راشا تودی كه قبلا نوشته بود تحریم های نفتی اروپا علیه ایران محكوم به شكست هستند در گزارش جدید نوشت ایران می تواند تهدید خود را عملی كند. ایران قادر است فروش نفت به شش كشور اروپایی را متوقف كند.

در وبسایت این خبرگزاری آمده است: این كاملا منطقی است كه ایران پیش از آغاز زمان تحریم های اروپا و قطع خرید نفت ایران،‌ فروش انرژی به این قاره را متوقف كند.

این مقاله سپس در تحلیل آینده بازار انرژی اعتقاد دارد كه در این شرایط عرضه كم خواهد شد، ضمن اینكه تقاضا روندی افزایشی دارد. در این حالت قیمت نفت نیز بالا خواهد رفت و با افزایش قیمت نفت، ایران می تواند كاهش درآمدهای خود را جبران كرده و درآمدی مانند گذشته داشته باشد.

**اروپایی ها هزینه تحریم ایران را می پردازند

-------------------------------------------------

گویا رسانه های هندی از خبر قطع صادرات نفت ایران به اروپا بیشتر از دیگر كشورها خوشحال شدند. روزنامه telegraphindia نیز نوشت: ایران در مقابله با تحریم هایی كه علیه ایران انجام می شود برنامه تحریم فروش نفت به اروپا را برنامه ریزی كرد.

این روزنامه نیز ضمن اعلام اجمالی تحولات اخیر در مورد فعالیت های هسته ای كشورمان، این موضوع را در ارتباط نزدیك با مذاكرات آتی ایران و غرب تحلیل می كند.

**چین و هند واردات نفت ایران را افزایش می دهند

--------------------------------------------------------

رویترز هند نیز به این موضوع پرداخت و نوشت كه اتحادیه اروپا هزینه تحریم ایران را می پردازد.

این خبرگزاری افزود: تجار و خریداران نفت ایران در سراسر اروپا اكنون تاوان تحریم واردات نفت از ایران را می پردازند. قیمت ها بالا رفته اند و نفت و انرژی گران شده است و اتحادیه اروپا به دردسر افتاده است. پیش از این قرار بود كه حمایت كنندگان از تحریم نفتی علیه ایران هزینه های زیادی را به علت این تصمیم پرداخت نكنند، اما قیمت نفت افزایش یافته است و وضعیت فرق كرد. آنها مجبور شده اند كه هزینه این تصمیم را بپردازند.

به نوشته این مقاله علیرغم این موضع؛ اروپایی ها، چین و هند به دریافت نفت ایران ادامه می دهند و احتمالا میزان خرید آنها بیشتر از قبل هم خواهد شد.

به گفته رویترز، كارشناسان غربی اعتقاد داشتند كه قیمت نفت از نظر منطقی افزایش پیدا نمی كند، اما وضع به این صورت پیش نرفت و به دلیل برخی مسایل قیمت نفت افزایش یافت و این روند رشد قیمت تا زمانی كه پاسخی به این شرایط داده نشود ادامه خواهد یافت. درنتیجه تجار و شركت ها و مردم اروپا باید هزینه های این سیاست را بپردازند.

**آیا هند از اتحادیه اروپا پیروی خواهد كرد؟

----------------------------------------------

'آر. كوماراسوامی' كارشناس حوزه انرژی و روابط بین الملل موسسه تحلیل و مطالعات دفاعی (IDSA) در هند در مقاله ای به بررسی سیاست های هند در قبال ایران و آینده این خط مشی پرداخت.

این گزارش با اشاره به سخنان 'پرناب مخرجی' وزیر مالیه كه گفت 'برای هند ناممكن است كه از میزان واردات نفت خود از ایران بكاهد' آغاز شد و افزود: این سخنان مدت كمی بعد از تصمیم اتحادیه اروپا در تحریم نفتی ایران در جمع خبرنگاران در شیكاگو گفته شد. هند به صراحت عدم همراهی با غرب را در مورد ایران اعلام كرد.

این تحلیلگر سپس به توانایی هند برای اجرای این خواسته می پردازد و در نهایت نتیجه می گیرد كه منافع ملی هند مهمتر هر چیز دیگری است و این كشور نباید منافع خود را قربانی خواست دیگر كشورها كند.

**سه دهه سیاست نامنسجم آمریكا در قبال ایران

--------------------------------------------------------

به نظر این استاد دانشگاه جواهر لعل نهرو، از سال 1979 و با پیروزی انقلاب در ایران آمریكا نتوانسته است خط مشی منسجمی را در مورد ایران دنبال كند. هم دموكرات ها و هم جمهوری خواهان در آمریكا بین تعامل و رودررویی با ایران مانده اند و بعد از گذشته سه دهه بازهم این دو راهكار موثر دیده نمی شوند و معمای ایران در دایره دولت واشنگتن حل نشده باقی مانده است.

هند به سرعت به گستردگی و اهمیت موضوع ایران در سیاست های آمریكا دریافت و نخست وزیر 'مان موهان سینگ' به این نكته پی برد. در سال 2003 در زمان ریاست جمهوری خاتمی در ایران، هنگام دیدار وی از هند، دو كشور قرارداد همكاری در زمینه انرژی را امضا كردند كه بستری برای روابط نزدیك دو كشور ایجاد كرد، اما این رابطه پیوسته تحت فشار آمریكا قرار داشت. آمریكا یكی از مشكلات در رابطه میان ایران و هند است كه بر خط لوله گاز ایران، پاكستان و هند نیز تاثیرگذار است. البته این توافق به دلایل امنیتی و عدم توافق بر سر قیمت ها عملی نشد.

**هند نمی تواند پالایشگاه های خود را اصلاح كند

------------------------------------------------------

ایران اكنون حدود 11 درصد نفت هند را تامین می كند و برای هند ناممكن است كه به سرعت كشوری را جایگزین ایران كند. عربستان سعودی ظرفیت محدودی برای افزایش تولید دارد و نمی تواند خواسته هند را برآورده سازد.

از طرف دیگر بسیاری از پالایشگاه های هند قدیمی هستند برای انجام تصفیه بر روی نفت ایران طراحی شده اند و برای تغییر سیستم آنها برای دریافت و پالایش نفت های دیگر به غیر از نفت ایران، زمان زیادی لازم خواهد بود. اتحادیه اروپا شش ماه را برای پالایشگاه های خود برای اجرای اصلاحات تعیین كرد كه این زمان برای هند بسیار بیشتر خواهد بود.

**هند قادر به تحریم نفت ایران نیست

------------------------------------------

به نظر این مقاله، بهتر است هند خود را از پذیرش تحریم ها علیه ایران مستثنی كند. درحالی كه هند از برخی از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران حمایت كرده است، اما تحریم نفتی یك جانبه و چندجانبه هستند و به هیچ عنوان جهانی و اجباری نیستند و هیچ تعهدی برای هند وجود ندارد كه آنها را بپذیرد. كشورها تنها هنگامی این تحریم ها را می پذیرند كه منافع ملی آنها تامین شده و نیازهای آنها تامین شود.

این مقاله در پایان می نویسد: اگر غرب از هند می خواهد كه این تحریم ها را اجرا كند باید راه دیگری را بپیماید. یكی از اصول در دوران پس از جنگ سرد این كه هیچ كشوری بزرگ یا كوچك نمی تواند تضمین به انجام كاری را بدهد.

علیرغم فراگیر بودن قدرت آمریكا دیگر كشورها نیز نشان دادند كه دارای ظرفیت های بالایی از منافع نامتوازن هستند. همگرایی و پذیرش یك موضوع به معنی آن نیست كه هند در همه موضوعات باید از آمریكا حمایت كند. در نتیجه همیشه مشورت و تعامل بسیار محسوس تر و دست یافتنی تر از تهدید هستند.

نپذیرفتن خواسته غربی ها در تحریم نفتی ایران می تواند محك خوبی برای دولت هند باشد كه تا چه اندازه می تواند اعلامیه عمومی خود را در مورد ادامه همكاری نفتی با ایران ادامه دهد؟




برچسب ها : بازار نفت , قیمت جهانی نفت , ایران , صادرات , قطع ارسال نفت , فرانسه , انگلیس , بحران , اروپا , نفت ,
نویسنده : مدیر | نظرات (0)

اخبار مرتبط

آخرین خبرها

اسامی داوران هفته نخست لیگ برتر اعلام شد
حمله بی‌سابقه پروین به وزیر
طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی
حسین فریدون پنجم شهریور محاکمه می شود
هانیه توسلی هم در تلویزیون ممنوع شد
تلاش بغداد برای کاهش تنش تهران لندن
اتحادیه املاک کرج: خانه ارزان شد اما اجاره پایین نیامد
قلعه نویی: اگر فحاشی 100 هزار نفر خوب است آن را به حسن زاده تقدیم می کنم
دروازه بان برزیلی برای حضور در تیم گیتی پسند وارد ایران شد
دزدی هنگفت از جنیفرلوپز
احتمال صدور حکم سه سال حبس برای نجفی
بویینگ 80 فروند هواپیما به ایران می‌فروشد
دوقلوهای داعشی مادر خود را سر بریدند!
واکنش‌ ها به نتایج همه پرسی در انگلیس
رقم کمک هزینه مسکن نمایندگان مجلس
سود وام مسکن کاهش یافت
راز قتل بازیکن سایپا
شبکه "من و تو" جای سالار عقیلی نیست!
مذاکره هوایی ایران و آمریکا کلید خورد
قیمت روز خودروهای وارداتی در بازار+ جدول
کاهش 100 هزار تا 6 میلیونی قیمت خودرو
حضور ناو جنگی ائتلاف دریایی خلیج عدن در ۵ مایلی کشتی «ایران شاهد»
تولید یک هواپیمای جدید 70 نفره در ایران
قیمت دیپلم و لیسانس و دکترا در بازار آزاد!
شش دلیل برای خوردن شکلات تلخ
خواهرزاده فردین در سریال درحاشیه+ تصاویر
چهار باور غلط درباره دویدن
اوباما: ایران بایدبخشی‌از راه‌ حل‌ یمن باشد
ادامه روند کاهشی قیمت اوراق مسکن
ابوبکر البغدادی زخمی شده است؟

ارسال نظر برای این خبر


کد امنیتی رفرش